For spesielt interesserte



* Det føderale Parlamentsbygget i Canberra er unikt, vakkert og flott.

Det er ikke å legge skjul på at ingen australier jeg har møtt har snakket varmt om hovedstaden Canberra i forbundsstaten Australia. Jeg har ikke lagt skjul på at det er dit jeg var på vei når jeg har snakket med lokabefolkningen her, og stort sett fått nøytrale miner tilbake. Et par ganger har det utviklet seg til et oppgitt grin. 

Canberra er en av de konstruerte hovedstadene i verden, valgt, utformet og bygd fordi de største rivalene til å få hovedstaden bare kunne enes om én ting: Den andre byen skulle ikke bli hovedstad. Så Sydney og Melbourne laget et føderalt spesialområde midt mellom byene, og anla Canberra som hovedstad for forbundsstaten. Det meste ligger i delstaten New South Wales, hvor Sydney er hovedstad, mens Melbourne ligger i sør i delstaten Victoria. Kjøredistansen er lenger til Melbourne, fordi det ligger et enormt naturreservat som veien til Melbourne er lagt i ring rundt.

Som designet by er Canberra preget av moteinnfallene fra forrige århundreskifte, og det er en positiv sak for den som er interessert i hvordan en "Garden City" skal se ut. Den andre positive siden med Canberra er parlamentsbygget, som ligger på en høyde som endepunkt i en akse som går gjennom byen. Parlamentsbygget er både en del av og bygd på høyden, med et stort, åpent publikums- og fugleareal i front. 

For den som ikke er så veldig interessert i "Garden City", er det bare å si at Canberra vil kjede vettet av den som liker at en by har liv, sjarm og sjel. Om man vi se en designet by som utstråler makt og som er designet for å snakke makt, dra til Washington D.C. Og arkitekturen i Brasilia er mer spennende enn Canberra. Det er en by som er verdt et besøk, men neppe mer enn et par timer, kanskje en time til for lunsj. Få med parlamentshøyden. Shoppemulighetene er hverken mange eller interessante. Bruk heller mer tid i Melbourne. 

Og dit er jeg på vei...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?